Monday, October 19, 2015

Catatan 0003 : Topeng

Memetik kata orang Jepun manusia ini mempunyai 3 wajah pada umumnya yang pertama yang di tunjukkan kepada dunia, yang kedua kepada kawan rapat dan keluarga dan yang terakhir adalah wajah yang kamu tidak akan tunjukkan kepada orang lain dan wajah tersebut adalah refleksi diri kamu sendiri.

Macam menarik sahaja kata-kata tersebut dalam bahasa Melayu pula ada frasa bermuka-muka, talam dua muka, buat muka. Muka merupakan cerminan seorang insan. Seseorang insan yang tersenyum adalah manis wajahnya berbanding dengan seseorang yang bermuram durja tetapi sebalik senyum itu tiada sesiapa yang mengetahui apa yang berada di sebalik lubuk hatinya. Seseorang yang ceria dan ramah tak semestinya dia mempunyai kehidupan yang bahagia samalah juga dengan perkara yang indah di alam maya ini.

Sangat indah topeng yang di pakai sehinggakan di hadapan cermin sekalipun dia tidak mahu menanggalkan topeng. Adakah dia sudah lupa mengenai dirinya? atau dia mahu orang selesa dengan topeng yang di pakainya? Entahlah hahaha. Nak kena cabut juga baru dia tahu muka dia kot.

No comments:

Post a Comment